DAF szanuje prywatność użytkowników. Używamy plików cookie do różnych celów, takich jak poprawa funkcjonalności witryny internetowej, zwiększenie komfortu użytkowania witryny, budowanie integracji z mediami społecznościowymi oraz pomoc w działaniach marketingowych w ramach naszej witryny i poza nią. Kontynuując swoją wizytę w naszej witrynie internetowej, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Jeśli jednak chcesz dostosować swoje preferencje dotyczące plików cookie, kliknij „Zmień ustawienia” poniżej. Możesz wycofać swoją zgodę w dowolnym momencie. Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się zdokumentem Omówienie plików cookie.
still-paccar-motor

Technologia niskoemisyjnych silników wysokoprężnych

Przyszłość silników spalinowych

 

Dobrze jest zastanowić się nad imponującymi krokami, które podjęto już w celu zmniejszenia emisji spalin z pojazdów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. Dalsze udoskonalenia technologii, a przede wszystkim pojawienie się nowych generacji paliw wolnych od CO2oznacza, że również niezawodny i wydajny silnik spalinowy nadal ma czystą przyszłość.

 
 

Radykalne zmniejszenie emisji NOx i sadzy

Nowoczesne pojazdy ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym Euro 6 emitują około 95% mniej tlenków azotu niż pojazdy ciężarowe sprzed 25–30 lat. W tym samym czasie emisję cząstek sadzy zmniejszono o co najmniej 97%. Innymi słowy — jeden pojazd ciężarowy Euro 1 z 1994 roku emituje tyle samo tlenku azotu, co 20 nowoczesnych ciężarówek. Jeśli przyjrzymy się wyłącznie emisji cząstek sadzy, jeden pojazd ciężarowy Euro 1 z 1994 roku można porównać z 35 nowoczesnymi ciężarówkami.

Na ilustracji pokazano, że największym krokiem, jaki można podjąć w krótkim czasie w celu zmniejszenia emisji, jest zastąpienie starszych pojazdów ciężarowych najnowocześniejszymi pojazdami Euro 6.

Euro 1 6 compared
 
 

Ważne kroki w ramach redukcji CO2 

A co z emisją CO2? Najnowsza generacja pojazdów ciężarowych DAF jest o ponad 25% wydajniejsza niż jej poprzednicy sprzed 20 lat. Mniejsze o ponad 25% zużycie paliwa oznacza, że emisje CO2 zredukowano bezpośrednio o 25%. Możemy spodziewać się dalszych ulepszeń wraz z coraz większą dostępnością nowych rodzajów paliw.

HVO jest już na rynku i może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90%. W nadchodzących latach silnik spalinowy będzie również w stanie pracować na wodorze, co spowoduje całkowite wyeliminowanie emisji CO2 . Patrząc w przyszłość, obok wodoru, na horyzoncie widać więcej paliw, które są w 100% neutralne pod względem CO2 — od produkcji do spalania — i doskonale nadają się do zasilania silnika spalinowego. Przykładem są tzw. odnawialne „syntetyczne paliwa płynne” lub e-paliwa, w których wodór jest wytwarzany za pomocą elektrolizy, przy użyciu ekologicznej energii elektrycznej pochodzącej z energii wiatrowej i słonecznej.

 
 
 

Powiązane informacje