DAF szanuje prywatność użytkowników. Używamy plików cookie do różnych celów, takich jak poprawa funkcjonalności witryny internetowej, zwiększenie komfortu użytkowania witryny, budowanie integracji z mediami społecznościowymi oraz pomoc w działaniach marketingowych w ramach naszej witryny i poza nią. Kontynuując swoją wizytę w naszej witrynie internetowej, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Jeśli jednak chcesz dostosować swoje preferencje dotyczące plików cookie, kliknij „Zmień ustawienia” poniżej. Możesz wycofać swoją zgodę w dowolnym momencie. Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się zdokumentem Omówienie plików cookie.
DAF XF H2 Innovation Truck

Wodór

Ciekawe, przyszłościowe rozwiązanie

 

Elementem filozofii DAF jest potrzeba zbadania wszystkich dostępnych technologii na drodze do dekarbonizacji transportu drogowego. Co z wodorem (H2)? Pojazdy ciężarowe napędzane wodorem to z pewnością obiecująca alternatywa, szczególnie w przypadku transportu drogowego na średnie i duże odległości. Istnieją nawet dwie opcje — pierwsza, w której ogniwo paliwowe wykorzystuje wodór do generowania energii elektrycznej służącej do napędzania silnika elektrycznego, oraz druga, w której wodór jest wykorzystywany bezpośrednio jako paliwo do silnika wodorowego. W obu przypadkach emisję CO2 można zmniejszyć o 100%. Wodór zapewnia wartość operacyjną, ponieważ można go szybko tankować i łatwo transportować za pomocą zbiornika lub rurociągu.

 
 

Wszechstronne doświadczenie w dziedzinie wodoru

Spółka macierzysta DAF-a, czyli PACCAR — podobnie jak Toyota i Shell — ma wszechstronne doświadczenie w dziedzinie wodoru dzięki flocie pojazdów ciężarowych z ogniwami paliwowymi działających w porcie w Los Angeles i jego okolicach.

PACCAR i Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) ogłosiły rozszerzenie wspólnych wysiłków na rzecz opracowywania i produkcji bezemisyjnych pojazdów ciężarowych Kenworth oraz Peterbilt napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV). Będą one zasilane przez moduły wodorowych ogniw paliwowych nowej generacji firmy Toyota. Początkowe dostawy dla klientów planowane są na 2024 r.

 
 

Silnik wodorowy

DAF również zdobywa wszechstronne doświadczenie w dziedzinie technologii wodorowej. Doskonałym przykładem jest model DAF XF nowej generacji z silnikiem spalinowym (ICE) na wodór, który został uhonorowany prestiżową nagrodą „Truck Innovation Award 2022”.

W porównaniu z zastosowaniem wodoru w ogniwach paliwowych rozwiązanie wykorzystujące silnik spalinowy ma mniejsze zapotrzebowanie na chłodzenie i nie wymaga stosowania akumulatorów. Jest także odporne na wszelkie zanieczyszczenia w paliwie wodorowym, które występują, gdy wodór jest transportowany rurociągiem, co jest prawdopodobną metodą dystrybucji. Dzięki technologicznemu programowi demonstracyjnemu zdobyliśmy rozległą wiedzę i spodziewamy się, że silnik wodorowy będzie gotowy do użytku komercyjnego w ciągu najbliższych lat.

Silnik wodorowy wykorzystuje również wydajność, niezawodność i trwałość zapewnianą przez sprawdzoną technologię bazową silnika spalinowego. Oprócz tego doceńmy fakt, że w Europie dysponujemy liczną siła roboczą, rozległą wiedzą i pełną strukturą produkcyjną służącą rozwojowi i produkcji silników.

 
 

Istnieje kilka sposobów wytwarzania wodoru. Pierwszym jest proces rozbicia paliw kopalnych. Wodór ten nazywany jest „szarym”, ponieważ podczas przetwarzania paliw kopalnych zawsze dochodzi do uwolnienia CO2 . Drugim, znacznie czystszym sposobem wytwarzania wodoru jest elektroliza. Energia elektryczna jest wytwarzana ze źródeł odnawialnych, które są przepuszczane przez wodę w celu wytworzenia tlenu i „zielonego” wodoru. Dzięki temu cały proces jest wolny od śladu węglowego.

 
 

Powiązane informacje